De juiste geur in je toilet zorgt voor een hogere omzet

CitroenAir — Hygiëne

Geuren bepalen emoties

Voor horecaondernemers is het van levensbelang dat gasten zich op hun gemak voelen. Zij doen er alles aan om mensen een goed gevoel te geven in hun restaurant, hotel of café. De inrichting, de opzet, het verlichtingsplan en de menukaart: alles is tot in de puntjes uitgedacht. Alles draait namelijk om de gasten en om hun beleving. Horeca staat gelijk aan beleving. Om deze beleving zo goed mogelijk te krijgen, zijn er allerlei ‘experience-tools’. Deze tools zijn belangrijk, want een gast die zich op zijn of haar gemak voelt, blijft langer, besteed meer en neigt eerder tot een herhalingsbezoek.

“Tools die ingezet worden zijn bijvoorbeeld een uiterst vriendelijke bediening en een juiste kleurstelling van het interieur. Soms zijn het de kleine dingen die het verschil maken: zo was ik pas ergens bij een klein cafeetje waar ik gratis heerlijke nootjes kreeg bij een biertje. Dit gaf direct een ultiem goed gevoel over deze zaak.”

Interessant echter is het feit dat 75 procent van onze emoties wordt bepaald door wat we ruiken. Het is uiterst opmerkzaam dat er in horecazaken zo weinig aandacht wordt besteed aan geur als experience-tool. Er is zelfs een discipline binnen de marketing die hierin is gespecialiseerd: de geurmarketing. Nu is de trend dat geur als marketingtool langzamerhand terrein wint. Toch blijft het voorbehouden aan exclusieve hotels en bepaalde fashionshops. De mening van geurdeskundige Anne Willems (AllSense) hierover is duidelijk: “Gek genoeg is er voor het effect van geur nog niet zo heel veel aandacht in de restaurantwereld en dat, terwijl de neus toch echt ons meest invloedrijke zintuig is.”
Ga maar na: als men een toilet binnenstapt, bepaalt de geur van het toilet het beeld wat men heeft van de hygiëne. Een fris ruikende toiletruimte zorgt voor een hygiënisch en zelfs veilig gevoel. Daarentegen zorgt stank in een toiletruimte voor een onprettig gevoel én -wat ernstiger is- een negatieve herinnering aan deze ruimte.

Emoties bepalen gevoel

Geuren zijn niets anders dan een pakketje chemische stoffen. Het zijn boodschappers, richtingaangevers die zelfs liefde en angst kunnen oproepen. Geuren zijn verbonden met onze oerhersenen en onze voorouders gebruikten geuren om direct te ervaren of er gevaar dreigde of dat het juist veilig was. We zijn ons nu veel minder bewust van de kracht van geuren, maar dat betekent nog niet dat we er niet door beïnvloed worden. het is zelfs zo dat 75 procent van hoe we ons voelen, bepaald wordt door wat we ruiken. Als je dit weet, dan mogen geuren niet ontbreken in de marketingmix.
Het is duidelijk dat geuren bepaalde emoties en associaties oproepen. Deze emoties bepalen logischerwijs hoe je je voelt. Daarom is het belangrijk dat een bedrijf, vooral in de horeca, zorgt voor een juiste geur in de ruimtes. Onlangs is er een proef gedaan met een lichte mandarijnengeur in een Utrechts winkelcentrum. De geur bleek het winkelend publiek een veilig gevoel te geven, waardoor hun kooplust toenam.

Hangt nauw samen met je herinnering

Door wat we ruiken kunnen emoties en gevoel dus worden beïnvloed. En dat biedt kansen. Ruikt het ergens goed, dan zorgt dat voor een goed gevoel en mensen blijken dan meer te besteden. Ook hangt gevoel nauw samen met je herinnering en een positieve herinnering is de basis voor een herhalingsbezoek. Deze twee zaken zorgen voor een hogere omzet.
Terug naar het toilet: naast een verzorgde inrichting, zorgt de geur ervoor dat er een fris en verzorgd idee ontstaat over de toiletruimte. Bezoekers ervaren een gevoel van hygiëne en dit zorgt ervoor dat men na het toiletbezoek met een goed gevoel teruggaat naar het restaurant.
In de horeca is het gigantisch belangrijk dat men onder ogen houdt dat de toiletruimte een representatieve functie heeft. Is deze ruimte goed in orde -ruikt het fris- dan draagt dit bij aan een goed gevoel over het bezoek.
Is het een muf, donker en stinkend toilet, dan werkt dit negatief en doet een toiletbezoek afbreuk aan de beleving van het horecabezoek.  

Grijp dus nu je kans om het verschil te maken in beleving en koop! een volledig instelbare elektronische luchtverfrisser voor in de toiletruimte met 10% korting. Deze 10% korting is uitsluitend voor bloglezers en ontvang je door de code ‘Blog’ te gebruiken in het betalingsscherm.


Elbert van Steenbergen, Citroen-Air B.V.

CitroenAir voor totaaloplossingen in hygiëne

Als projectinrichter stellen we in overleg met u en/of uw installateur en architect een compleet plan op. Daarbij vormen uw wensen ten aanzien van functionaliteit en design het uitgangspunt.

Dankzij ons diepe assortiment en een veelzijdigheid aan goede sanitair merken, kunnen we altijd eenheid in uitstraling realiseren. Ervaren monteurs dragen zorg voor de vakkundige montage. Wilt u gebruik maken van de expertise van een van onze accountmanagers? Maak dan eenvoudig een afspraak door te bellen naar +31 (0)318 59 29 30 op werkdagen (8:30 – 17:00 uur)

Wij gaan graag met u in overleg en pakken het project volledig voor u op, van concept tot realisatie. We doen dit uiteraard in heel Nederland, maar ook in België en (in overleg) Duitsland.

Schrijf u in op onze nieuwsbrief!

Ja, ik wil de nieuwsbrief ontvangen

Inschrijven nieuwsbrief
Betalen op factuur